CDP & Personalisatie

Met gekoppelde data kunnen marketeers nieuwe inzichten over het gedrag van klanten ontdekken. Een onderzoek van Gallup heeft onlangs aangetoond dat marketeers die klantgegevens gebruiken voor marketing, 85% beter presteren dan branchegenoten in omzetgroei en meer dan 25% in brutomarge.

Gemiddeld is klantdata verspreid over meer dan 5 verschillende systemen. Verenig deze data, bouw 360 graden klantprofielen, en zet deze data overal in om de Customer Lifetime Value (CLV) per klant te maximaliseren.

De voordelen van een CDP

  • Verhoog de CLV van je klanten dankzij data
  • Volledige controle over cross-channel klantdata
  • Inzetbaar voor al je marketing activiteiten
  • Eerste stap richting online, cross-channel personalisatie
  • Fingerspitz is gecertificeerd partner van BlueConic en Datatrics

Cross-channel klantdata bundelen

De data die je verzamelt, is veel waard. De kunst zit hem echter in het veilig verzamelen van die data, en hier een tastbaar en toepasbaar klantprofiel van te maken.

Een Customer Data Platform (CDP) verzamelt klantdata uit al je databronnen – zoals je website, advertentiekanalen, CRM en meer -, om hier één robuust, 360 graden klantprofiel van te maken. Het systeem “bevrijdt” als het ware je data uit de ingewikkelde, ongrijpbare tech stack.

Als marketeer hoef je je niet meer druk te maken om de integriteit en de controle van data, en kunnen zo zelfs de meest waardevolle marketing asset begrijpen, beheren en activeren.

First-party customer data

Een CDP biedt je duidelijke profielen van je klanten, en is hiermee de eerste stap richting online, cross-channel personalisatie: de juiste boodschap op het juiste moment, voor de juiste individu. Een CDP laat leads dus sneller converteren tot klant, en verhoogt bovendien de gemiddelde CLV.

Alleen een CDP kan die first-party customer data beschikbaar, begrijpbaar en inzetbaar maken, want het brengt drie essentiële dimensies samen:

1. Data integriteit. De data die een CDP verzamelt, heeft een hoge mate van integriteit, omdat de transparantie en granulariteit van zeer hoog niveau is.

2. Controle. Marketeers hebben met een CDP volledige controle over zowel de manier van verzamelen, als het organiseren en activeren van first-party klantdata voor specifieke marketing taken.

3. Toegang tot data. Een CDP maakt het mogelijk voor marketeers om te bepalen welke data in, maar ook weer uit het platform komt, zonder technische kennis van hoog niveau, zoals dat van developers.

Verhoog je CLV met een CDP

Fingerspitz is partner van CDP-marktleider BlueConic en all-in-one dataplatform Datatrics. en heeft veel ervaring met de toepassing van customer data. Laat ons weten wat je uitdagingen en doelstellingen zijn.

Webinar CDP

Weten wat je allemaal kunt met een CDP, maar even geen zin om te lezen? Volg ons webinar! Daarin leggen we het in 15 minuutjes haarfijn aan je uit.

Mike Walter
Account strateeg