-
7 miljoen mensen bereikt
-
Aantal volgers op socials met 498% toegenomen
-
Groei van 200% in het aantal bestellingen
Let’s be O’nest: (h)eerlijke chips
O’NEST is eerlijk over de ingrediënten, en dat is wat het merk zo sterk maakt. Alle over(h)eerlijke chips zijn biologisch, glutenvrij en veganistisch – geheel zonder kunstmatige toevoegingen en ook nog eens met minder vet dan gewone aardappelchips. Dat is nog eens verantwoord snacken!
De uitdaging
Voor een nieuw merk is het essentieel om merkbekendheid te genereren. Zeker in low-involvement situaties (Mcdonald & Sharp (1996): situaties waarbij je een beslissing maakt, waar je niet lang over na wilt denken. Bijvoorbeeld het doen van je dagelijkse boodschappen. Er zit weinig tot geen risico aan het kopen van een zak chips. Smaakt hij fantastisch? Top, een blijvertje! Niet lekker? Dan koop je hem gewoon niet meer, maar het is niet het einde van de wereld.
Aan Fingerspitz de taak om O’NEST goed op de kaart te zetten en ervoor te zorgen dat O’NEST permanent bij Jumbo (en andere winkels) verkrijgbaar is. We hebben 4 maanden om ons (en O’NEST) te bewijzen. Alleen dan mag het in de Jumbo blijven liggen. Het merk is verkrijgbaar bij 100 Jumbo’s door het hele land.
Hoe pakken we dit aan? Hoe zorgen we ervoor dat men ondanks de moordende concurrentie voor O’NEST gaat kiezen?
Het succesvol lanceren van een nieuw product in de uitdagende Corona periode vraagt om een ijzersterke identiteit en strategie.
Dax Thuijs
Content Specialist
De oplossing
O’NEST is een nieuw merk met een laag marketing budget. Daarom moesten we op sommige vlakken creatief zijn. Er waren een beperkt aantal productfoto’s aanwezig en er was geen direct budget voor nieuwe foto’s. Hierdoor moesten we creatief omgaan met content creatie om wel voor een langere periode aanwezig te zijn bij de doelgroep en uniek te blijven.
Daarnaast valt chips onder low-involvement producten. Om deze reden besloten we dat we moesten inspelen op “moodassociation”, een bekende tactiek voor het creëren van merkbekendheid. Bij deze tactiek proberen we in te spelen op een bepaalde sfeer of stemming in combinatie met het product. Wanneer jij zin hebt in deze sfeer of stemming, moet je gelijk aan het product kunnen denken. Hiermee creëer je merkassociaties.
Door alle COVID-maatregelen, zijn Nederlanders veel meer gaan letten op gezondheid. Beter eten, meer bewegen. Het verantwoord snack-momentje van O’nest past hier dan ook uitstekend in! Zo hebben we de hashtag #onestmomentje in het leven geroepen.
Voor het stukje onderscheidend vermogen hebben we het sprekende design van de verpakkingen ook online door vertaald. Met frisse en lichte kleuren hebben we de visuals vormgegeven. Om het echte gevoel van deze O’nest moments te creëren is er gekozen voor sterke fotografie met een focus op deze eerlijke momenten. Picknicken, roadtrips, dagjes uit… Het daadwerkelijke product wordt subtiel in beeld gebracht of zelfs compleet weggelaten. De focus ligt op het positieve en warme gevoel dat ontstaat bij deze fijne momenten. Het merk O’nest associeert zich hiermee.
Het resultaat
O’NEST mag niet alleen bij Jumbo blijven liggen, maar is nu zelfs ook bij Makro verkrijgbaar. Daarnaast zien we in de afgelopen periode een groei van 200% in het aantal bestellingen. Ook zijn er inmiddels meer dan 7 Miljoen mensen bereikt met de campagne en is het aantal volgers op social media met 498% toegenoemen!