Get online marketing done, klinkt goed, nietwaar? Jij bent als (online) marketeer waarschijnlijk een druk baasje en moet veel ballen hoog houden. Hoe zou het zijn als je ondanks de waan van de dag de baas bent over je eigen agenda? Dat zou geweldig zijn.
Wat als collega’s en klanten je als uitmuntende marketeer beschouwen? Je het voor elkaar krijgt om jezelf continu te ontwikkelen én het werk aan het einde van de dag krijgt afgerond.
Ik weet vrij zeker dat de meeste onder ons hier geregeld mee worstelen. We zijn immers gewone stervelingen. Geef je dat niet toe, dan heb je waarschijnlijk weinig zelfinzicht. Maar hoe kun je nu beter worden in wat je iedere dag doet? Want daar gaat het in feite over. Deze wens is makkelijker te verzilveren dan je wellicht doet vermoeden.
Het heeft niets met talent te maken. Het antwoord is echter even simpel als lastig: werk aan je habits. Ontwikkel een dagelijkse routine en gewoontes die leiden tot de juiste succesvolle handelingen. Alleen hoe doe je dat precies?
Samen Super Slim groeien met digital marketing!
Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!
Waarom moet je werken aan je gewoontes?
Dat wil je vast weten, maar eerst even het waarom. Vaak wordt gezegd dat succes in het leven wordt bepaald door de intrinsieke motivatie. Dat klopt ergens wel, alleen laat me jou een vraag stellen: wil je succesvol zijn?
Jouw antwoord hierop is ongetwijfeld ja. Net als alle andere lezers die deze blog hebben geopend. Ben je gemotiveerd? Vast en zeker. Maak je een start om je situatie te verbeteren? Waarschijnlijk ook. Slaag je erin om op lange termijn de situatie te veranderen? Dat waarschijnlijk niet. Winners en verliezers hebben hetzelfde doel voor ogen, maar pakken het anders aan. Wat is dan het verschil in die aanpak?
Sporters, maar ook topchirurgen, blikken continu terug en herhalen dezelfde oefening. Op deze wijze worden ze de beste van de beste. Uiteindelijk zijn ze onbewust bekwaam en voeren ze de handelingen perfect uit.
Mensen zijn gewoontedieren. Als je succesvol wilt worden dan vorm je nieuwe positieve gewoontes en dan leer je slechte gewoontes af. Veertig procent van onze gedragingen herhalen we iedere dag, puur uit gewoonte. Dus het is niet zo vreemd dat het ontzettend moeilijk is om van de chocola af te blijven, of dat biertje te laten staan. Volgens wetenschappelijk onderzoek duurt het ongeveer 66 dagen om een nieuwe succesvolle gewoonte aan te leren.
Dit is de reden dat het ontzettend belangrijk is om je te houden aan een schema. Misschien is het ook niet zo vreemd dat de meest succesvolle mensen over discipline en wilskracht beschikken. Het mooie is, deze wilskracht kun je dus trainen. Je hersenen zijn een spier. Door intensief een gewoonte te trainen, word je uiteindelijke sterker. Je herprogrammeert je hersenen met behulp van neuroplasticiteit.
Wat zijn sterke gewoontes voor een marketeer?
Dat is afhankelijk van je rol, functie en natuurlijk je eigen interesses. Maar ik durf wel te stellen dat een sterke marketeer meestal proactief communiceert, oplossingsgericht en resultaatgericht is. Daarnaast zijn de echte toppers immens nieuwsgierig en zijn ze continu bezig met leren en blijven ze zichzelf ontwikkelen.
Mogelijke gewoontes die daarbij horen zijn bijvoorbeeld:
- dagelijks lezen van blogs
- einde van de dag al je mails beantwoord hebben
- podcast luisteren zodra je in de trein zit
- iedere dag even door de resultaten van je campagnes lopen
- wekelijks een persoonlijk evaluatie momentje waar je mogelijk nog grote verschillen kunt behalen
Rituelen en structuur kunnen je ontzettend helpen om succesvoller te worden.
Hoe leer je nieuwe gewoontes aan?
Maak het zo makkelijk dat je geen nee kan zeggen. Je moet je wilskracht trainen. Te groots beginnen werkt demotiverend. Kortom, begin niet meteen met je einddoel, maar breek je ambities op in kleine taken.
Er zijn een paar zéér effectieve technieken die je helpen om je doelen te bereiken:
- Het klinkt héél eenvoudig, maar maak een dagelijks / wekelijks schema
- Je moet het heel vaak doen om er een gewoonte van te maken
- Zorg ervoor dat wat je wilt bereiken je continu ziet
- Gebruik habit stacking; nieuwe gewoontes direct aanleren direct na de vorig gewoonte (dus bijv; ik ga een bak koffie pakken > daarna verwerk ik mijn laatste gesprekken in het CRM). Kijk hiervoor eerst eens goed naar jezelf, wat voor gewoontes heb je?
- Zorg voor een incentive, maar eventueel ook voor een straf
- Vraag iemand om je in de gaten te houden en te coachen
- Laat zoveel mogelijk mensen weten waar je mee bezig bent, zodat je wel ‘moet’.
Meer weten over dingen gedaan krijgen?
Wil je meer weten over werken aan je persoonlijke succes? Lees dan eens Tiny Habits, Atomic Habits en De wetenschap van succes. Het brengt je mogelijk ook op ideeën die je kunt toepassen in campagnes!
Meer over Jaap
Het mooie aan ons is dat wij echt meedenken over álle mogelijkheden.
Jaap Jacobs
Managing director