-
600% meer mobiel SEO-verkeer
-
450% meer SEO-verkeer in totaal
-
260% meer organische paginabezoeken
Net zo snel als Max Verstappen de laatste jaren naam heeft gemaakt op het circuit, is Racingnews365 als platform gegroeid. Maandelijks bereikt het nieuwsplatform meer dan een miljoen unieke Nederlandse Formule 1-fans. De redactie bestaat uit échte liefhebbers. Zij brengen het belangrijkste F1-nieuws op topsnelheid bij de fans.
Samen met TDE – net als Fingerspitz onderdeel van Handpicked agencies – is Racingnews365 begeleid bij de ontwikkeling van een nieuwe, toekomstbestendige website. Vooral organisch verkeer moest een nóg belangrijkere verkeersbron worden. Daar komen veel uitdagingen bij kijken. Denk aan:
- technisch en functioneel advies;
- een uitgebreid zoekwoordenonderzoek;
- oplevering van de ideale websitestructuur, die past bij de intenties van de eindgebruiker;
- en ondersteuning bij de livegang van de nieuwe website.
Waar zoekt de doelgroep op? En hoe kunnen we die zoekintenties onderverdelen in thema’s? Om antwoord op die vragen te geven, is een uitgebreid zoekwoordenonderzoek van groot belang. Op basis van dit onderzoek is de website uiteindelijk opgebouwd, worden de nieuwsberichten geschreven en is de websitestructuur ingericht:
Technische SEO-ondersteuning
Een stabiele website die technisch goed in elkaar zit, scoort hoger in zoekmachines. Nog belangrijker: de gebruikerservaring van de racefans is optimaal, waardoor hij sneller vindt wat hij zoekt.
Het laatste Formule 1-nieuws is dé motor van Racingnews365. Daarom is, samen met webontwikkelaar TDE, besloten om alle nieuwspagina’s in AMP te bouwen. AMP’s laden razendsnel in op mobiele apparaten.
Google een handje helpen
Google wordt steeds slimmer. Maar om ervoor te zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk vindt wat hij zoekt, moeten we moeten de zoekgigant wel blijven helpen.
Om content nóg begrijpelijker te maken voor zoekmachines, is sommige content gemarkeerd met structured data. Dat zijn stukjes mini-code die aangeven wat er precies staat, zodat zoekmachines dat kunnen oppikken. De eindgebruiker wordt dan op topsnelheid van zijn antwoord voorzien.
Structured data vergroot onder meer de kans op rich snippets. Daarmee sta je wat betreft zichtbaarheid op pole position in de zoekresultatenpagina:
De vorige versie van de website van Racingnews365 had al veel SEO-waarde opgebouwd. Die wil je niet verliezen bij livegang van de nieuwe website. Daarom is een uitgebreid migratie-schema opgeleverd. De opgebouwde waarden en relevantie bleven behouden. Een dip in het organisch verkeer naar de website bleef uit.
Maar liefst 11,5% van alle zoekopdrachten in Google is nieuws-gerelateerd.
Bovendien vertrouwt 60% van deze zoekers een resultaat in de Google Nieuws-sectie eerder dan een “gewoon” resultaat. Conclusie: Google Nieuws blijkt een waanzinnig belangrijke bron voor Racingnews365.
Om resultaten in de Google sectie te tonen – en dus nog meer organisch resultaat te behalen -, is een checklist opgesteld.
Flinke stijging in SEO-verkeer
Met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek, het analyseren van dynamische zoektrends binnen de Formule 1 en het werken met SEO thema’s, is de websitestructuur van Racingnews365 toekomstbestendig en optimaal vindbaar voor Nederlandse racefans. Per URL zijn de belangrijkste zoekwoorden geïdentificeerd om op korte termijn meer verkeer naar de website te trekken. De website verkreeg direct betere posities in Google.
De resultaten in 2018 zijn, in vergelijking met 2017, nu al verbluffend:
- 600% meer organische bezoeken van mobiele racefans;
- 450% meer organisch verkeer in totaal;
- 260% meer organische paginabezoeken;
- top 10 posities voor alle relevante Google Nieuws-zoekwoorden
Lees ook de tot stand koming van het platform op de website van TDE.