De omzet in het e-commerce landschap is tijdens corona ontzettend gestegen. En dat is niet zo gek. In veel directiekamers is het onbewust de norm geworden en wordt vaak gerekend op aanhoudende groei. Logisch, want stilstand is meestal achteruitgang.
Binnen het landschap moest het afgelopen jaar geïnvesteerd worden om klanten tevreden te houden. Anderzijds moest er een voordeel uit de corona crisis worden gehaald. Nu de ‘normale wereld’ weer zo goed als terug is, stort de omzet flink in. Benchmarks tonen aan tot soms wel 27% omzetdaling.
Dat leidt hier en daar tot paniek. Maar is dat wel nodig? Eigenlijk mag iedereen nog steeds erg tevreden zijn wanneer je de groei vergelijkt ten opzichte van drie jaar geleden. Wat zijn dan precies de factoren die leiden tot paniek?
Samen Super Slim groeien met digital marketing!
Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!
Vertrouwen daalt
Het vertrouwen van de consumenten is in april ontzettend gedaald. Het is zelfs tot een nieuw dieptepunt gekomen. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat het consumentenvertrouwen voor de zevende maand op rij is gedaald en uitkomt op -48.
Het vertrouwen daalt al maanden, dat is niets nieuws. Deze daling loopt gelijk aan de gestegen inflatie. Een andere bijkomende oorzaak, is hoogstwaarschijnlijk de huidige oorlog in Oekraïne. Dat creëert onzekerheid bij de consument.
Actie ondernemen
Het gevaar bestaat dat het diepste dal nog niet is bereikt. Wat als bovenstaande factoren een voorteken zijn van een echte crisis? Dan wil je natuurlijk actie ondernemen. Wat kun je dan doen?
Het duurt misschien nog even, maar begin alvast met het maken van een nieuw plan voor het komende jaar. Wanneer we afkijken in Den Haag zie je dat de contouren van een nieuwe begroting daar ook al ver van te voren worden besproken. Misschien moeten we wel steeds meer grijpen naar het concept van zero-based budgeting.
Zero-based budgeting
Voor veel organisaties kan de gedachte om het bedrijfsbudget van de grond af opnieuw op te bouwen een nachtmerrie zijn. Zero-based budgeting is dan ook een extreme methode van budgetteren. Maar wat is het nu precies?
Kort samengevat is Zero-based budgeting (ZBB) een budgetteringsproces dat financiering toewijst op basis van programma-efficiëntie en noodzaak in plaats van budget geschiedenis. Budgethouders beoordelen vervolgens elk programma en elke uitgave aan het begin van een begrotingscyclus. Om financiering te ontvangen moeten ze alles kunnen verantwoorden.
Stop waste
Zoek verder naar kostenbesparingen zonder in te boeten in het aantal conversies. Want besparen is leuk, maar het moet niet ten koste gaan van de winst.
Analyseer daarom waar je geld uitgeeft en kijk waar het aantoonbaar te weinig oplevert. Elimineer waste. En ga meer sturen op POAS (profit on ad spend) in plaats van ROAS (return on ad spend). De mogelijkheden op dit vlak groeien iedere dag.
Brand exposure loont
Laat jezelf niet gek maken door het veranderende landschap. Grijp de kans om je concurrent voor- en dus te slim af te zijn. Dat kun je onder meer doen door in te zetten op exposure campagnes. Durf om te experimenten, ook wanneer iedereen om je heen zijn marketingbudget bevriest. Wees niet bang en ontdek de unieke kansen van brand exposure.
Consumenten betalen graag voor kwaliteit of het gevoel ergens bij te horen. Als merk wil je dat de consument dat gevoel bij jouw merk krijgt. Jouw merk of product moet positieve associaties oproepen. Wanneer je daarin slaagt, spreek je van een merkvoorkeur. Door exposure – blootstelling dus – aan jouw merk ontstaat vanzelf een cognitief vooroordeel. En dat zorgt er vervolgens voor dat de consument voor jou kiest. Wil je hier meer over lezen? Dat kan in deze blog.
Heb je hulp nodig? Wij denken graag mee om een oplossing te vinden voor deze strategische uitdaging.
Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!
Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!
Meer over Marieke
Marieke Boot
Content- en copy stagiaire