-
+329% extra opbrengst in één maand
-
99% betrouwbaarheids- interval
-
+55% bestellingen
Product Filtering: Dreadful fail or Holy grail?
Met ruim 47 jaar ervaring, gevestigd in 30 landen en voor de vierde keer op rij de titel ‘Beste Leasemaatschappij van Nederland’ is Alphabet een grote speler als het gaat om autolease. Alphabet beheert wereldwijd een portefeuille van meer dan 700.000 leaseauto’s en bedrijfswagens. Alphabet is toonaangevende leverancier van zowel zakelijke mobiliteit als van private lease.
De uitdaging
Filters zijn essentieel als het gaat om vindbaarheid en zichtbaarheid van je categorieën en producten. Het gebruik van filters helpt bezoekers in hun avontuur naar het juiste product. Het zorgt voor focus, doordat je als gebruiker niet meer word blootgesteld aan het volledige aanbod.
Maar er zijn enorm veel valkuilen – vol slangen – als het om filters gaat. En zeker op mobiel. Te kleine buttons, te hoge laadtijd, herladen van de pagina na het aanklikken van één optie, een overkill aan beschikbare opties… en ga zo maar door.
In 2015 wist maar 16% van alle top E-commerce sites een ‘redelijk goede’ filterervaring te bieden. 42% had geen categorie specifieke filter types en 20% had ook geen thematische categorie types. Product filtering is broken volgens CXL.
Alleen als je de filters op juiste manier weet in te zetten, vind je de holy grail. Maar hoe doe je dit?
Door quickfilters te tonen op de categoriepagina, zullen bezoekers sneller hun juiste auto vinden, minder uitstappen en uiteindelijk beter converteren.
Jonas Timmer
Lead CRO
De oplossing
In een serie van tests om voor Alphabet Private Lease de filterfunctie te verbeteren, zijn we gestart met het gebruik van quickfilters. Door de meest gebruikte filters al op de categoriepagina te tonen, hoeven gebruikers de filteropties niet eens te openen.
Op basis van een data analyse van de meest gekozen filteropties en in overleg met Alphabet hebben we gekozen voor 3 quickfilters:
Deze hebben we als A/B test ingezet op de aanbodpagina.
Het resultaat
Deze test leverde na één maand 329% meer opbrengst op ten opzichte van de controle variant! Ook zien we een stijging van 63,92% in het gebruik van de filterfuncties! Tegen de verwachting in zien we dat de bouncerate van de variant iets hoger is (21,07% vs 18,43%), maar de uitstap dan weer wat lager (22,57% vs 23,04%). Bezoekers vinden dus niet persé sneller wat ze nodig hebben.