Rogelli

  • 1.943 unieke leads

  • Conversieratio van 37,21%

  • Spotgoedkope leads: 33 cent!

Winnaar Dutch Search Awards 2020

Beste PPC low budget campagne

Een volledig wielerteam als lead

Wielrenners fietsen vaak in groepsverband. En bij het fietsen als één groep hoort natuurlijk ook een bijpassend tenue. Bij Rogelli Teamwear is het mogelijk om met je gehele team een tenue te laten maken, volledig gepersonaliseerd naar jouw eigen wensen. Kies de juiste pasvorm, maak een creatief ontwerp, geef je sponsor een uithangbord of bedruk je outfit met een eigen logo: het kan allemaal. Maar hoe vind en overtuig je een geheel team om dit te doen?

Leunend op een groepje vaste klanten en ‘losse flodders’ was er bij Rogelli Teamwear dus een grote behoefte aan leads. Leads waarvan je weet dat ze in groepsverband op de wielrenfiets springen. En daar zit ook meteen de uitdaging, want die (vaak vriendengroepen) zijn vaak niet makkelijk (online) te vinden of te targeten.

Wat kunnen we doen om die, nu nog voornamelijk onzichtbare doelgroep, toch te identificeren en om te zetten in glasharde leads?

Ben jij de Chasse-patate of Kassei-vreter?

In de wielrenwereld leven er veel termen die alleen échte wielrenners begrijpen. De Flandrien, asfalt-eczeem, jus-in-de-benen, een koffiemolentje draaien, het skoekeloen in rijden, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Naast deze termen, leven er ook bepaalde typetjes in iedere wielerploeg. Zoals je bij voetbal bijvoorbeeld de welbekende ‘zaag’ of de ‘stofzuiger’ hebt, heb je in de wielerwereld de ‘chasse patate’ of de ‘kassei-vreter’.

Met deze gedachten en inzichten zijn we een leadmagnet gaan bouwen, namelijk een ‘Wat is jouw rol in het fietsteam’-test. 9 Herkenbare scenario’s in de wielerwereld met ieder 4 antwoorden die in de achtergrond gekoppeld zijn aan een scoringssysteem dat leidt tot jouw type. Door te spreken in de taal van de doelgroep maken we slim gebruik van de self-determination theory van o.a. Edward L. Deci. Hij stelt namelijk dat mensen sneller bereid zijn om iets te doen als ze het gevoel hebben dat ze bij een groep horen.

 

 

Vervolgens, na het invullen van de test, hebben we het ook nog eens enorm makkelijk gemaakt om je persoonlijke resultaat te delen met je mede-teamgenoten.

 

 

Dit, in combinatie met de incentive dat je kans maakt op een geheel gratis gepersonaliseerde outfit voor je hele ploeg na het invullen van de test, zorgde ervoor dat we nog meer waarde uit iedere lead haalde.

Want naast de Social Media en Google Ads advertenties die we hebben ingezet, gingen nu teamgenoten elkaar ook motiveren om de test in te vullen om zo én achter hun rol in het team te komen, én meer kans te maken op de incentive. Tactisch meteen een mooie use case van het principe van sympathie volgens de theorie van Cialdini!

Dit bleek de ideale manier om de echte wielrenner, die ook nog eens in teamverband fietst, te identificeren. Kwalitatieve leads van een doelgroep die we eerst niet eens in kaart konden brengen of specifiek konden targeten werden nu massaal gerealiseerd.

Ian Bosman

Creatief Strateeg

Het resultaat

Door de creatieve invulling hebben we met een minimaal budget mooie resultaten behaald. De campagne heeft in 3 weken tijd maar liefst 1.943 unieke leads opgeleverd. Het conversieratio kwam uit op 37,21%. De gemiddelde kosten per lead eindigden op niet meer dan 0,33 euro!

En het heeft nog veel meer waardevols opgeleverd. We hebben een tot dusver onzichtbare en onidentificeerbare doelgroep weten te bereiken, en enorm veel data over deze doelgroep verzameld.

  • 1.943 unieke leads

  • Conversieratio van 37,21%

  • Spotgoedkope leads: 33 cent!

Dit wil ik ook!