Criteo

Criteo is een retargeting platform dat wordt gebruikt door meer dan 19.000 adverteerders wereldwijd. Criteo biedt online verkopers de mogelijkheid om gepersonaliseerde display advertenties te tonen aan consumenten die eerder de website van de adverteerder hebben bezocht. Dankzij deze retargeting kunnen adverteerders hun potentiële klanten opnieuw bereiken met gepersonaliseerde banners. 

Criteo zorgt ervoor dat de adverteerder relevante advertenties op de juiste momenten kan aanbieden. De tool is voornamelijk bekend om hun display remarketing, maar Criteo breidt steeds verder uit met nieuwe mogelijkheden om je customer journey te optimaliseren. 

Criteo: Jobs | LinkedIn

Hoe werkt het?

Om Criteo goed in te kunnen richten heb je Channable nodig. Vanuit Channable maak je een productfeed voor Criteo waarmee je je productinformatie doorschiet. In Criteo zelf worden dan vervolgens banners gegenereerd op basis van je huisstijl kleuren en logo. Vervolgens zet je een campagne op vanuit je doelstelling en ga je starten met het generen van extra omzet!

Richting de adverteerder werkt Criteo op basis van kosten per klik (CPC) en je kunt ook sturen op een COS (Cost Of Sale) of ROAS (Return On Ad Spend) doel. Adverteerders betalen dus alleen voor consumenten die daadwerkelijk op de banner klikken en terugkeren naar de website van de adverteerder.

Criteo maakt direct honderden varianten van de advertenties waarvan ze continu de resultaten bijhouden om de meest succesvolle varianten steeds vaker te vertonen. Op dezelfde manier en gebruik makend van machine learning worden ook de plaatsingen, oftewel de websites waarop je banners te zien zijn, geoptimaliseerd. 

Contextual Targeting

Een van de voordelen van Criteo is de mogelijkheid tot Contextual Targeting. Criteo plaatst de advertenties niet zomaar op pagina’s op basis van keywords. Met first-party commerce data plaatsen ze advertenties op de plekken waar die het meest relevant zijn en zo ook de grootste impact maken.

Hoe werkt dit?

  1. De URL wordt geanalyseerd op contextuele signalen
  1. Vervolgens gebruiken ze first-party data om commerce signalen en product affinity te ontdekken
  1. Criteo serveert cookieloze display-advertenties met productaanbevelingen die het beste passen bij de context.

Overige voordelen van verkopen via Criteo

Je kunt Criteo inzetten voor verschillende doeleinden: vergroten merkbekendheid, verhogen van verkeer naar je website, sales boosten met remarketing campagnes of zelfs meer app installaties realiseren. Wat zijn de voordelen ten opzichte van de andere kanalen?

  • Passende advertenties: verkoop meer door de juiste advertentie op het juiste moment te laten zien aan je potentiële klanten. Criteo kan persoonlijke suggesties voor producten voorspellen, zodat shoppers dingen te zien krijgen die ze mogelijk leuk vinden en gaan kopen
  • Vergrote zichtbaarheid: Criteo werkt met duizenden van ’s werelds beste publishers, waardoor je zichtbaar kunt zijn op de meest toonaangevende websites. Daar zitten ook veel premium posities tussen, die je elders niet kunt inkopen. Als je wilt heb je zelf controle over de verspreiding, maar het beste is als je Criteo zijn werk laat doen. 
  • Extra terugkerende klanten: door je extra zichtbaarheid herinner je (potentiële) klanten opnieuw aan je website en producten.